
Visualisér historiske perioder
10. august 2011
Intro til opgaven
Formålet med denne opgave er at få eleverne til at finde kendetegn og forskelle ved historiske perioder. Eleverne skal søge efter billeder fra en historisk periode på Google og samle billederne i en Animoto-video, der præsenteres for resten af klassen.
Googles billedesøgning og den endelige videopræsentation giver eleverne en visuel forståelse for den historiske periode. Periodens kendetegn bliver meget nemmere at huske, når eleverne kan se, hvordan arkitektur, påklædning, boligindretning osv. så ud og ændrer sig over tid.
Redskaber, der skal bruges

Google Search
www.google.comDet er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

Animoto
http://animoto.com/Med Animoto kan man nemt og hurtigt lave små videofilm ud af billeder, video og tekst. Animoto er nemt at bruge for elever helt ned til 5. klasse. Brug det til f.eks. præsentationer og nyhedsformidling.
Klar, parat, start!
Gå til Google og klik på 'Billeder'.
Søg med stikord, der kendetegner den historiske periode, som I arbejder med – f.eks. barokken. Find og gem billeder, der er relevante for jeres historiske periode. I kan finde mange flere billeder, hvis I bruger engelske søgeord. Brug evt. Google Translate.
Ud fra de billeder I har fundet, skal I overveje, hvad der kendetegner jeres periode. Er der speciel arkitektur, mønstre, beklædning eller andet, som er fremtrædende?
Gå til Animoto og lav en video ud af jeres billeder. Tilføj tekst, som beskriver billederne og perioden.
Når jeres video er færdig, gemmer I den og præsenterer den for klassen sammen med jeres overvejelser omkring perioden.
Allerede færdig?
Vælg en ny tidsperiode og find billeder. Diskutér hvad de største forskelle er på de to perioder. Præsentér forskellene i en Animoto-video.
Forberedelse
Forbered nogle ark med titel og et par stikord til hver historiske periode, som eleverne skal arbejde med. Opdel evt. eleverne på forhånd i samme antal grupper.
Besøg os på