
Rose og markedspladsen
01. february 2012
Intro til opgaven
Denne opgave eksperimenterer med velgørende innovation under overskriften Low Tech - High Impact. Opgaven er udarbejdet af FDF og Folkekirkens Nødhjælp og testet på FDF Landslejren i sommeren 2011.
Opgaven er delt op i en situationsbeskrivelse, en udfordring og forslag til nogle materialer, som eleverne skal bruge til at løse udfordringen. I denne opgave gælder det om at sætte sig i pigen Roses sted og løse en konkret udfordring omkring transport mellem landsbyerne. I løbet af opgaven skal eleverne udnytte deres innovationsevne til at problemløse i den tredie verden.
I løbet af opgaven skal eleverne samtidig arbejde med digitale redskaber som Google Search og IfItWereMyHome til at finde flere informationer om Zambia og Wordpress til at samle og dokumentere alle ideerne i klassen.
Redskaber, der skal bruges

Google Search
www.google.comDet er ikke for ingenting, at Google er den mest dominerende søgemaskine i verden. Brug Google Search til researchfasen, når der arbejdes med opgaver og præsentationer. Få mere præcise søgeresultater med disse søgetips.

IfItWereMyHome
http://www.ifitweremyhome.com/index/DKHvordan ville dit liv være anderledes, hvis du boede i Korea, Sverige eller Burundi? På IfItWereMyHome kan man let sammenligne to landes størrelse, spædbørnsdødelighed, arbejdsløshed, indtjening, strømforbrug og meget mere.

Wordpress
http://wordpress.com/En blog er en hjemmeside, hvor man løbende tilføjer f.eks. tekst og billeder som nye blogindlæg med dato på. Blog-formatet er derfor særligt velegnet til at dokumentere forløb. Med en blog kan man afprøve nye roller som skribent og medieformidler.
Klar, parat, start!
Situationen: Rose står i sin køkkenhave i Zambia. Hun har fået noget såsæd og fået undervisning i, hvordan hun skal dyrke grøntsagerne. Nu kan hun og hendes familie spise forskellige grøntsager. De er blevet sundere, har fået mere energi og er ikke så meget syge længere. Hvis Rose sælger nogle af sine grøntsager på markedet i nabobyen, så får hun en god pris.
Udfordringen: Hjælp Rose med at komme hurtigt til markedet, mens grøntsagerne er friske og så hun kan få den bedste stadeplads. Hun skal have 100 majskolber med.
Materialer: I må selv bestemme, hvilke materialer I bruger, men det kan fx være et hjul, pinde, presenning, poser, snor etc.
Nu skal I i gang med at konstruere et hjælpemiddel til transport af de 100 majskolber. Hvor meget vejer de? Kan hun overhovedet bære dem til marked? Test jeres idé i resten af klassen og diskutér forskellige muligheder. Hvad fungerer bedst i Zambia? Har I taget højde for regntid? Måske skal I ændre lidt på jeres idé.
Hvad koster en majskolbe i Zambia? Hvor mange penge tjener Rose på sine majskolber? Hvad kan hun købe for pengene?
Tag billeder af jeres ideer og materialer - helt fra start til slut, så I også viser processen.
Læg jeres ideer op på jeres fælles klasseblog i matematik. Læg billeder og tekst op som indlæg på bloggen. I teksten kan I forklare jeres idé og hvordan det skal fungere som transportmiddel for Rose.
Find information om Zambia via Google Search. Brug også IfItWereMyHome til at sammenligne Zambia og Danmark. Måske kender I nogen, der har boet i Zambia. Spørg også dem.
Fortæl om jeres idé til resten af klassen evt. hele skolen, hvis I har innovationsuge på skolen. Send også et link til bloggen til jeres venner og familie.
Allerede færdig?
Rose er ikke den eneste, der har brug for hjælp. Find andre udfordringer, I ønsker at gøre noget ved. Det kan være i den 3. verden eller i Danmark, tæt på jer.
Forberedelse
Find materialer sammen med eleverne.
Opret en klasseblog til elevernes ideer.
Besøg os på