
Facit = 10
16. november 2011
Intro til opgaven
I denne opgave skal eleverne træne hovedregning med de fire regnearter: Addition, subtraktion, divition og multiplicering. Der er både lagt op til hurtighed og til kreativ tankevirksomhed. Facit kendes allerede, så det går ud på at finde så mange regnestykker som muligt, hvor facit er lig med 10.
I skal bruge Mindmeister på Smartboardet og se, hvor mange stykker I kan få sat ind på tid. Regneprocessen bliver vendt på hovedet og kreativitet og leg indtager førstepladsen. I løbet af opgaven får eleverne måske en fornemmelse af, at nogle regnearter er nemmere at lave regnestykker med end andre. Hvorfor er det mon sådan?
Redskaber, der skal bruges

MindMeister
http://www.mindmeister.com/daArbejd med fælles brainstorm og systematisering af idéer med MindMeister. Med dette redskab kan man oprette, dele og samarbejde i Mind Maps. Det færdige Mind Map kan downloades og bruges i opgaver og præsentationer.
Klar, parat, start!
Opret en fælles Mindmeister. Hovedboblen skal indeholde: Find regnestykker med facit = 10.
Lav fire nye arme med henholdsvis: Plus, minus, gange og dele.
Start opgaven på klassen og opret nye arme til hver regneart, så alle regnestykker tilføjes på rette plads.
Hvor mange regnestykker kan I nå at lave? Ved hvilken regneart er der flest regnestykker? Hvorfor?
Allerede færdig?
Prøv med facit = 50 i stedet for.
Forberedelse
Opret en Mindmeister til klassen.
Tip
Opgaven kan både løses i fællesskab på klassen eller eleverne kan løse den 2 og 2.
Besøg os på