Her kan du dykke ned i Fremtidslaboratoriets opgaver. I alle opgaverne bruges digitale redskaber, som vi har lavet en guide til. Vælg fag og evt. klassetrin nedenfor. God fornøjelse.

Søg i opgaver

Sæt strøm til tallene

Formelsamlinger og regler i matematik er ofte tørre tal på et stykke papir, men i denne opgave kan eleverne selv bestemme. Lav Jørgen Clevin film om den anvendte matematik, tegneserie om tabeller i hverdagen eller optag forklaringer på Audioboo.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Dykning i dansk

Gå på opdagelse i bøgerne med snorkel og dykkerbriller - også før du læser den. I denne opgave skal eleverne vælge skønne bøger og dykke ned i ordene. Ikke noget med 20 spørgsmål fra læreren, men i stedet med Mindmeister, Wordpress og spillekort med udfordringer på.

Emne: Dansk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Hvem spiser hvem?

Hvem spiser hvem i skoven, i havet eller i byen? Beskriv forskellige fødekæder i Toondoo eller Animoto og bliv klogere på begreber som økosystem, kødædere og nedbrydning. Lav også fødekæder med jer selv i.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Skattejagt med QR

QR koder kan eleverne sagtens selv lave - i papir eller, som på billedet, i en hæklet udgave. Brug koderne til skattejagt rundt i lokalområdet eller på skolen og invitér forældre og søskende til QR kode-test. Husk at medbringe smartphone.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Hold geden tør

Belg Mamo bor i Uganda. Han har fået en ged af Folkekirkens Nødhjælp og kan nu give sine børn mælk. Hjælp Belg Mamo med at bygge et gedehus, så geden ikke bliver syg i regntiden.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Flyt vand

Familien Ubuntu bor i en landsby i Zambia, men de mangler rent drikkevand. Nu har de endelig fået en brønd i landsby, men de mangler et system til at pumpe vandet op fra brønden. Hjælp familien med et pumpesystem, så de kan få rent drikkevand.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Rose og markedspladsen

Rose har sin egen køkkenhave i Zambia og sælger grøntsagerne i nabobyen. Hjælp Rose med at komme hurtigt til markedet, så hun kan få en god plads og dermed en god pris.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Klods Hans i storbyen

Hvad sker der, når Klods Hans flytter til storbyen? Prinsessen på ærten og Klods Hans tager en skæv drejning, når eleverne kaster sig ud i nyfortolkninger med tegneserieredskabet ToonDoo.

Emne: Dansk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Hverdagen som tegneserie

Med ToonDoo kan eleverne lave deres egne tegneserier. I denne opgave skal eleverne lave engelske tegneserier om deres hverdag. Ved hjælp af ToonDoo kan man sammensætte figurer, baggrunde, små finurlige billeder og tekst.

Emne: Engelsk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Husk fejlen!

De matematiske discipliner er fyldt med regler og en masse at huske på. I denne opgave hjælper eleverne hinanden med at huske alle de typiske fejl - og hvordan det nu er, man gør det rigtigt.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

20 spørgsmål til professoren

Mesterånden Akinator kan gætte, hvem du tænker på! Lad eleverne øve deres engelskkundskaber med Akinator, der ud fra 20 spørgsmål skal gætte den person, som eleverne har i tankerne.

Emne: Engelsk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Facit = 10

Hvorfor skal eleverne altid finde facit? Tag facit med hjemmefra og gør matematik til en leg med Mindmeister og Smartboard.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Opfind en iMobot

iMobot er et robotmodul, der kan sammensættes på utallige måder og blive til lige præcis den robot, du har brug for. I denne opgave skal eleverne bruge deres fantasi og tegne og fortælle om deres egen robot i billedkunst.

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Land Art

Land Art er kunst skabt med og i naturen. I denne opgave skal eleverne finde masser af inspirerende og overraskende eksempler på Land Art på nettet. Herefter skal I selv igang med at skabe kunst i naturen og lave en online udstilling af jeres eget Land Art.

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

En giftig Glogster

Rød fluesvamp er uden tvivl verdens smukkeste svamp - og Smølferne bor der! Lad eleverne kreére interaktive plakater med dette smukke motiv og eksperimentere med at kombinere billede, komplementære farver, tekst og lyd i Glogster.

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Hit med kunsthistorien!

Tate Museum i London har reserveret et hjørne til børn og deres kunsthistorier. Brug kunsten til at få elevernes egne kunsthistorier frem og del dem med resten af verden. I kan oprette jeres egen kunstblog eller dele hos Tate Kids.

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Me draw on iPad

Brug skolens iPads til at skabe digital kunst. Del klassens værker med familie og venner ved at linke til klassens billedkunst-blog. Tag fint tøj på og hold fernisering både i klassen og på nettet!

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Mal bare ovenpå!

Asger Jorn gjorde dét! Per Kirkeby gør det! Maler oven på andres malerier og skaber nye, ironiske og humoristiske malerier. Lad dine elever prøve selv med Sumo Paint!

Emne: Billedkunst
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Teknologi for sjov?

Kan man printe sin egen mad? Eller lade gæsterne på dansegulvet producere strøm til diskoteket? I denne opgave skal eleverne selv finde sjove og utraditionelle måder at bruge teknologi i hverdagen.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Forklar matematikken med Animoto-film

Hvordan ganger og dividerer man? Lad eleverne lave små film af billeder, tekst og evt. video med Animoto, hvor de hjælper hinanden på vej med matematikken.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 1 lektion

Tag på skattejagt med gps!

Brug elevernes mobiltelefoner eller skolens gps’ere til at tage på skattejagt i natur/teknik. Opgaven handler om navigation, som bliver både sjovt, udfordrende og spændende med geocaching.com, der anvendes af skattejægere i alle aldre over hele verden.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Lav plakater om fremtidens teknologier

Med Glogster kan man lave online plakater, der kombinerer medier og udtryksformer. I denne opgave skal eleverne researche, tænke kreativt og sammensætte en flot plakat omkring et teknologisk område, som kommer til at præge vores liv i fremtiden.

Emne: Engelsk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Skriv en fantastisk historie

De fleste børn elsker Harry Potter og hans magiske verden. Så hvorfor ikke lade børnene selv prøve kræfter med fantasy-genren? Lad eleverne skrive fantastiske historier i engelsk. Med Storyjumper er tegnsætning, dialog og historieopbygning en leg.

Emne: Engelsk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Visualisér historiske perioder

Et billede siger mere end 1000 ord og er ikke mindst meget nemmmere at huske. I denne opgave går eleverne på opdagelse i historiske perioders visuelle udtryk, når de søger efter billeder og samler dem i præsentationsvideoer.

Emne: Historie
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Vores forældres arbejde

Med Animoto kan man let lave flotte videoer ud af billeder. Denne opgave er en øvelse i interviewteknik, video- og tekstformidling samt blogging på én gang. Eleverne laver flotte videoer om deres forældres arbejde.

Emne: Dansk
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Lav din egen ringetone

Med Aviary Roc Music Creator kan man lave simple musikkompositioner og opleve effekten af, af ændre på f.eks. tempo og takter. I denne opgave skal eleverne lave deres egen ringetone beståede af både en melodi og en underliggende rytme.

Emne: Musik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Kroppens knogler

Lær kroppens knogler at kende og undersøg, hvordan kroppen er opbygget. Det hele sker virtuelt i Googles Body Browser-univers, hvor eleverne kan komme meget tæt på en faktisk hands-on-erfaring med kroppens mange lag.

Emne: Natur/teknologi
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

Matematik i hverdagen

Hvis man vil, kan man opleve matematikken overalt i vores hverdag. Brug dagligdagen til at finde overraskende regnestykker over f.eks. indkøb, tidsforbrug eller tilbagelagte afstande og dokumentér det hele i en fælles blog.

Emne: Matematik
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Lav en historie-wiki

I denne opgave arbejdes der med historisk viden, online research, kildekritik og hjemmesideopbygning på én gang. Eleverne skal sammen finde informationer om en historisk begivenhed og organisere dem i en wiki.

Emne: Historie
Fag: 4.-6. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner