Her kan du dykke ned i Fremtidslaboratoriets opgaver. I alle opgaverne bruges digitale redskaber, som vi har lavet en guide til. Vælg fag og evt. klassetrin nedenfor. God fornøjelse.

Søg i opgaver

Lossepladsen

Naomi bor på en losseplads i Tegucicalpa i Honduras og vil gerne gå i skole. En lærer kommer forbi en gang om ugen, men desværre har han ingen undervisningsmaterialer med. Lav undervisningsmaterialer til de børn, der bor på lossepladsen.

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Future living

På billedet er Fremtidens Hus fra 1929 af Arne Jacobsen og Flemming Lassen, men har du tænkt over hvordan du selv bor i fremtiden? Hvordan ser vores huse ud, og hvad betyder ny teknologi for vores hverdag i fremtiden?

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner

WindMade

WindMade er en ny forbrugermærkning, der giver garanti for, at produktet er produceret ved hjælp af vindenergi. Lad eleverne researche på mærkets betydning, sammenligne med ’Fairtrade’ og give bud på god markedsføring af WindMade.

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Overvågning i samfundet

Flere og flere steder vinder overvågning indpas og hjælper med at fange kriminelle, forhindre drukneulykker i svømmehaller og meget mere. Men er der også ulemper? Og hvor tæt på os selv er overvågningen?

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Research med digitale spørgeskemaer

I denne opgave skal eleverne researche på et emne ved at udsende et online spørgeskema. Spørgeskemaet danner baggrund for en efterfølgende rapport om emnet - f.eks. unges mediebrug eller pengeforbrug.

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 6 lektioner

Medieanalyse af demokrati

Hvordan skaber og forandrer de digitale medier politiske institutioner, bevægelser og identiteter? Lad eleverne brainstorme, researche og organisere resultaterne, mens de jonglerer med hele fire digitale redskaber.

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 4 lektioner

Sammenligning af internationale nyheder

Med redskabet Kiosko kan man hurtigt få overblik over alverdens aviser. Lad eleverne finde aktuelle nyheder, sammenligne fremstillingen og overveje, hvorfor der er forskel i de journalistiske fremstillinger.

Emne: Samfundsfag
Fag: 7.-10. klasse
Tidsforløb: 2 lektioner